Tuesday, April 26, 2011

saya, 'awk' & sekufu

sekufu..
sebelum ni penah dgr & tahu sikit2 je..
tapi saya rasa saya perlu tahu apa itu sekufu..
so
saya pun godek2 dalam google..
nak amek ko..x larat nak bace..
.
sebelum ni saya hanya amek mudah je
saya tak kisah pun kalau lelaki lebih 'rendah' dari saya
asalkan dia boleh terima saya
bagi saya, bila ada perbezaan taraf perempuan yg lebih tinggi dari lelaki, maka isu utama adalah pada lelaki..
lelaki kan ada ego yg 'tersendiri', so kalau la lelaki itu boleh menerima perempuan yg lebih tinggi taraf pendidikan or kerja, so x jadi masalah la.. sebab saya rasa perempuan kalau dah suke, die akan cube untuk setia..
tapi
bile dh kene atas batang hidung sendiri..amek ko..pikirla
baru saye tahu betapa pentingnya sekufu
 .
'Kufu dari sudut bahasa bermaksud sama atau setaraf. Dari sudut istilah pula kufu bermaksud satu aspek yang ketiadaannya akan mencacatkan kedua mempelai. Aspek kufu dalam mazhab syafei ada enam iaitu, Islam, meredeka, agama, keturunan, kerjaya dan sejahtera dari sebarang kecacatan. Sebahagian fuqahak mutaakhirin al Syafei mengambil kira usia juga termasuk ke dalam aspek kufu. Mereka menghukumkan seorang gadis remaja tidak sekufu dengan seorang lelaki tua.'
.
rupenye sekufu adalah hak seorg wanita dan walinya
patut dalam agama ada dibincangkan tentang sekufu.
antara perempuan dan lelaki yg berkahwin perlu ada sekufu.
sekufu yg paling utama adalah dari segi agama.
tapi saye sendiri x tahu nk menilai agama/iman seorg lebih2..
.
.
sy akui, saya tidak pernah pandang rendah pada org yg kerja biasa saja..sy tak bangga pun dgn kerja sy sekarang, mlh saya bersyukur..tiap manusia Allah jadikan ada peranan masing2 kan, so x de isu org tu lebih tinggi ke hape ke..
tapi kadang2 saya lupa., saya rasa biasa saja, tp org yg menerima tu rasa 'luar biasa'
saya x tahu, bila saya bercakap, rase biase sj, tp penerimaan org terhadap saya, lain.
kite boleh la cakap 'ade aku kesah'
tapi bg dia 'kau x kesah, tp aku kesah'
so saye sgt susah utk berusaha 'menjaga' tutur kata, agar tidak mengguris perasaan.
sgt susah utk saya 'menjaga' proses 'menghormati' antara satu sama lain.
saya bukan la cube utk menjadi hipokrit atau cube utk jadi org lain..
tp saye cube utk menjadi yg lebih baik
utk mahukan sesuatu, kita kena berani mencuba.
utk dapatkan sesuatu kita kena usaha
mungkin ini adalah yg dikatakan 'mencuba' & 'usaha' utk saya
.
.
rase penin kan bile bace..ntah ape la saya ngarut ni
hahaha..saye lagi penin..seriusly, at dis age, i feel like, it doesn't matter whether i'm married or not. but its little bit uncomfortable when people around stat talking about it..arrghh..dalam hati nak je hentam balik, 'peduli ape aku..sibuk je..!'..but da reality is not like dat..kahwen is sunnah..so x boleh menidakkan..
.

mungkin ku tak bisa melihatmu dengan cara seperti yang kau mahu

namun aku cuba dan ku cuba untuk dapat bersama denganmu
kan ku ungkapkan kata cinta untuk selamanya

-- i need more space..sumbody pls destress me --

1 comment:

Total Pageviews